Je kunt virtual reality inzetten tijdens een event, het is ook mogelijk om een compleet VR event neer te zetten waarin de virtuele presentatie het middelpunt is van de presentatie. Als je daarvoor kiest zul je de organisatie eromheen moeten afstemmen op het virtuele gedeelte. Wanneer de content reeds voorhanden is gaat dat als vanzelf, wanneer deze nog geproduceerd moet worden zal er meer afstemming nodig zijn tussen de betrokken partijen. De impact van een virtual reality event is sterk afhankelijk van de context waarin deze gepresenteerd wordt. Op deze pagina geven we enkele tips om een gedenkwaardige presentatie neer te zetten.

Bereid je voor op een rollercoaster

Bij een achtbaan zul je meer adrenaline voelen wanneer je eerst een uur of langer in de rij hebt moeten wachten dan wanneer je direct door kunt lopen. Eerst die rust en daarna die actie maakt het verschil. Bij een VR event is het goed om het publiek ook eerst in de juiste stemming te brengen, om zo de impact van de presentatie te intensiveren. Afhankelijk van de boodschap kan dit het opwekken van nieuwsgierigheid zijn, je kunt ook juist de ‘angst’ wegnemen om afgesloten te worden van de buitenwereld.

Wachten in stijl

De kans is groot dat participanten even moeten wachten op hun ervaring met de VR bril. Deze wachttijd kan gebruikt worden om informatie te geven over de presentatie, dit hoeft niet altijd met tekst of gesproken uitleg te gebeuren. Wanneer je bijvoorbeeld een virtuele tour door de jungle wilt laten zien kan de wachtruimte uitgedost worden met exotische planten of animatronic slangen of andere dieren. Door de introductie in lijn te brengen met het virtual reality event zal de impact groter zijn. Zeker bij langere wachttijden kan een ‘pre-show’ voor de juiste mindset zorgen.

Van virtual naar ‘real’ reality

Bij virtual reality inzetten tijdens een event met meerdere activiteiten op het programma, moet je na de presentatie de participant via de juiste route naar de volgende ervaring leiden. Dit werkt doorgaans het beste door het einde van de virtuele presentatie naadloos aan te laten sluiten op de werkelijke situatie. Wanneer er bijvoorbeeld een 360 graden video werd vertoond waarbij een persoon in een witte laboratoriumjas een rondleiding gaf, is het een eenvoudig en toch mooi detail om de assistenten ook dezelfde witte jassen te laten dragen.

Door VR als centraal middelpunt te nemen kun je daar als event organiseert een complete presentatie omheen bouwen waarbij alle zintuigen worden aangesproken voor een maximaal effect.