Heel veel Nederlanders moeten door COVID-19 thuiswerken. Het is belangrijk dat jouw thuiskantoor goed opgezet is. Lees hieronder 4 stappen en algemene tips voor een goed thuiskantoor. Als je door thuiswerken in een conflict komt met je werkgever is het belangrijk dat je de problemen eerst probeert te bespreken. Lukt dit niet? Dat kun je het overwegen om een arbeidsrecht advocaat in te schakelen.
1. Gebruik Windows 10 of een ander up-to-date besturingssysteem
We werken nu allemaal vanuit huis, wat ons extra kwetsbaar maakt voor cyberaanvallen. Om jezelf en je werkgever te beschermen, is het erg belangrijk dat je gebruik maakt van Windows 10 / MacOS High Sierra of een nieuwer besturingssysteem en de nieuwste beveiligingsupdates installeert.
2. Gesprekken doorschakelen van jouw werktelefoon naar een mobiel apparaat
Je kunt gesprekken laten doorschakelen van jouw werktelefoon naar een ander toestel, zodat je thuis bereikbaar bent. Bel jouw servicedesk en vermeld het originele telefoonnummer en naar welk telefoonnummer dit doorgestuurd moet worden.
3. Computer en meubilair
Meestal mag je niet zomaar accessoires en apparatuur mee naar huis nemen en mag je ook geen faciliteiten kopen en declareren zonder toestemming van je manager. Als je gebruik maakt van speciale voorzieningen op jouw reguliere werkplek, geldt het meestal het volgende:
Accessoires
Meestal kun je een ergonomische muis, webcam, laptop of andere apparatuur mee naar huis nemen, maar bespreek dit eerst met jouw manager. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om de apparatuur achteraf in goede staat terug te brengen.
Apparatuur
Meestal mag je geen computers, schermen of andere apparatuur meenemen die al zijn aangesloten. Als je thuis een laptop of scherm nodig hebt voor een goede werkplek, bespreek dit dan met je manager. Als de manager akkoord gaat, moet je dit daarna meestal aanmelden bij de servicedesk.
Meubilair
Als je een speciale bureaustoel, bureau of computerapparatuur wilt afhalen, bespreek dit dan eerst met jouw manager. Als de manager akkoord gaat, zal hij of zij een verzoek indienen bij de servicedesk om de apparatuur van je reguliere werkplek naar je huis te verplaatsen. Meestal wordt de apparatuur opgehaald als de periode waarin iedereen thuis moet werken is afgelopen.
4. Denk aan je gezondheid
Om nek- en rugklachten bij het thuiswerken te voorkomen, is het belangrijk dat jouw stoel en bureau goed zijn afgesteld. Als je vragen hebt over de thuiswerkplek of als je fysieke klachten heeft, kun je meestal contact opnemen met de arbocoördinator van jouw werk. Ook kun je contact opnemen met de servicedesk.
Algemene tips
· Je moet bij voorkeur ergens zijn waar je rustig kunt werken en je kunt concentreren.
· Plan pauzes en stel een alarm in om je te waarschuwen (bijvoorbeeld op je telefoon). Zes uur typen per dag is het maximum en je moet dit verdelen in sessies van maximaal twee uur, en na elke sessie een pauze van 15 minuten nemen: gebruik een software zoals Workrave om je hiermee te helpen als je dat wilt.
· Zorg ervoor dat je je houding en werkzaamheden regelmatig verandert: als je bijvoorbeeld belt, is het niet nodig om aan een bureau te zitten.
· Zorg ervoor dat de kamertemperatuur comfortabel is: je hebt namelijk meer kans om symptomen te ontwikkelen als je het koud hebt.
· Zorg voor goed natuurlijk en kunstmatig licht: zonlicht op jouw scherm (of daarachter) maakt het moeilijk om te lezen en kan hoofdpijn en nekklachten bezorgen. Gereflecteerd licht op jouw scherm geeft hetzelfde effect.· Zorg ervoor dat je recht tegenover je scherm zit (en dat je jouw lichaam niet hoeft te verdraaien).